Lotusphere 2009 dag 1: Business Development Day (BDD)
maandag, 19 januari 2009 door Martin Schaefer
Mijn eerste Lotusphere is echt begonnen. De eerste dag stond voor mij geheel in het teken van Business Development Day, een dag voor Business Partners van IBM Lotus. Op deze dag wordt je bijgepraat over de ontwikkelingen op gebied van marketing en innovatie.
Opening
Bob Picciano (general manager, IBM Lotus Software) opende de dag. Het thema van Business Development Day was “Renaissance”, de letterlijke vertaling is 'Wedergeboorte' en dat is wel het juiste woord voor de situatie waarin IBM Lotus zich nu bevindt. Om het thema te ondersteunen was er een performance artist ingehuurd, deze schilderde op een spontane wijze Leonardo da Vinci's Mona Lisa.
“Groei op alle fronten” was volgens Picciano de huidige situatie waarin IBM Lotus zich bevindt. Hij voorspelt dit jaar weer grote groei en is er van overtuigd dat 2009 een heel mooi jaar gaat worden voor IBM Lotus en de business partners. De highlights van de aankondigingen waren:
- project Alloy een samenwerking met SAP, vervolg op project Atlantic
- vanaf 19 januari 2009 zal Lotus Bluehouse hernoemd worden naar Lotuslive.com.
Social computing
Chris Crummey, een man met ijzeren zenuwen, deed een live demo van nieuwe mogelijkheden in Quickr en het social computing principe. De demo liep vast op het moment dat hij een mail probeerde te openen. Stel je voor dat 3000 personen zitten te luisteren naar je verhaal en de demo loopt vast. Gelukkig had hij een plan B in de vorm van een op voorhand opgenomen screen capture.
Indrukwekkend was de demo waarin interne data wordt gecombineerd met externe data. Denk bijvoorbeeld aan een Google search waarin rechts documenten en personen verschijnen die in jouw bedrijf actief zijn. Deze informatie wordt via Lotus Connections gekoppeld aan de woorden waar je op zoekt in Google.
Task manager
Mary Beth Raven heeft een sneak preview laten zien van de 'Task manager' toolbar plugin. Ook liet ze een demo zien van een soort plugin die een email kan analyzeren en vervolgens bepaalde taken uit de tekst kan ontleden. Als voorbeeld gebruikte ze een mail naar een accountmanager in New York. Deze accountmanager krijgt een mail met daarin de melding van een probleem met een klant in Los Angeles en wordt verzocht om de klant te gaan bezoeken. De mail analyzer ziet, aan de hand van de werklocatie van de accountmanager in het adresboek, dat de accountmanager moet vliegen naar Los Angeles en geeft de suggestie voor de volgende taken:
- travel approval
- book ticket New York-Los Angeles
Ook wordt genoemd dat de taak 'travel approval' meteen een ingevulde travel request in SAP kan aanmaken via het eerder genoemde “Project Alloy”, de samenwerking tussen IBM en SAP.