Lotus Domino en Google Adwords
maandag, 12 januari 2009 door Martin Schaefer
Afgelopen maanden ben ik druk aan het experimenteren met Google Adwords in combinatie met websites op Lotus Domino en de resultaten zijn prima. Er is echter een probleempje waar Domino niet zo goed mee kan omgaan. Na het koppelen van Google Adwords en Google Analytics staat automatisch de optie autocodering ("autotagging") op 'aan'. Deze optie is aanwezig om Google Adwords en Google Analytics goed met elkaar te laten samenwerken.
Het nadeel hiervan is dat de clicks op Adword advertenties worden voorzien van een parameter 'gclid' met daarin gecodeerde informatie voor Google Analytics. Bijvoorbeeld:
http://www.zzp-lotus-specialist.nl/?gclid=CNLx_O3Y5ZcCFRpnQgodvG2fDg
Domino kan helaas niks met deze optie en zal een Error 500 (HTTP Web Server: Invalid URL Exception) als resultaat teruggeven.
Oplossingen
Tot nu toe ben ik niet verder gekomen dan de oplossing: het uitzetten van de optie autocodering in Google Adwords. Ga naar: 'Mijn account' > 'Accountvoorkeuren' en zet daar de optie 'Statistieken bijhouden' op 'Nee'.
Een andere oplossing zou zijn om een "?openpage" of "?opendocument" achter de url te zetten in de Adwords configuratie. Google zal hier dan automatisch ?opendocument&glcid=.... van maken. Alleen gaan er in mijn geval dan bepaalde URL rewrite regels de mist in.
Zodra ik meer heb over dit onderwerp zal ik dit via dit blog posten.