Waarom we best van NSF's mogen houden
maandag, 26 juli 2010 door Martin Schaefer
Alweer een tijdje geleden werd ik opgetrommeld om bij een organisatie een gecrashte web-omgeving te komen herstellen. Een aantal van de websites draaiden op Lotus Domino en een aantal websites draaiden op Apache/MySQL/PHP (LAMP). Beide omgevingen waren Linux systemen.
Het herstellen van de Domino website ging als volgt: restore uitvoeren van de databases en names.nsf, web redirection rules toevoegen aan de nieuwe Domino webserver en de DNS aanpassen. Binnen 20 minuten waren de Domino sites weer in de lucht.
De LAMP websites weer in de lucht krijgen leek in het begin ook geen enkel probleem. Maar tijdens het doortesten van de website bleken er toch diverse zaken mis te gaan. Zo ging er iets mis met de rechten op bepaalde bestanden waardoor de styling van de site en bepaalde plaatjes niet juist overkwamen. Ook draaiden sommige 'cron scripts' niet meer, daar moest dus ook naar gekeken worden. Cron scripts zijn automatische processen, voor ons Lotus mensen heet dat 'agents'. Uiteindelijk was men ruim drie dagen bezig om deze websites weer te laten werken zoals voor de crash.
Uiteraard heeft dit niks met goede of slechte systemen te maken. Het is puur een gebrek aan documentatie en procedures, what's new? Maar toch, wie stapt er hier -althans, voor het management- als winnaar uit de ring?