Social Overdose 2.0 beta
vrijdag, 18 december 2009 door Martin Schaefer
We leven in drukke tijden. Sluiten ons aan bij diverse social networks, daarna sluiten we de social networks weer op elkaar aan. Oh, wacht je kan zelfs automatisch een Tweet sturen zodra je de contactsleutel van je auto omdraait, nu kan iedereen zien dat ik vertrek vanuit Wammerdam. Dit is ook live te volgen. Machtig mooi!
Twitter is een bijzonder fenomeen. Het heeft de wereld meer gebracht dan een jaar geleden werd gedacht. Het geeft bevolkingen van dictatoriale landen een stem, nieuws verspreidt zich sneller dan ooit en soms, heel soms, heb je er zakelijk nog wat aan.
De meeste Twitter gebruikers storten zich enthousiast op het aanzetten van nieuwe functionaliteiten in Twitter en Linkedin zonder er bij na te denken wat ze eigenlijk allemaal online zetten. En vooral waar.
Zo kwam ik tijdens een zoektocht naar een freelancer op Linkedin een profiel tegen. In de status van zijn profiel stond: "Heerlijk mijn buikje rondgegeten aan fuh-jong-hai en babi pangang. Nu lekker uitbuiken :)". Oke. Het kan zijn dat steeds minder mensen zich hierover verbazen, maar in een zakelijke context zit ik hier niet op te wachten. Linkedin is voor je professionele netwerk en Twitter is een mooie mix van prive en zakelijk. Ik probeer dat ook gescheiden te houden.
Tip
Uiteraard is het heel handig om sommige (zakelijk gerelateerde) updates vanuit Twitter om Linkedin te zetten. Plaats dan niet alle tweets door, maar gebruik de hashtag #in of #li in je tweet. Dan bepaal jij wat op linkedin komt.
Verder hou ik dagelijks alle informatie bij in een feedreader (Google Reader), een van de feeds die ik volg is mijn network updates in Linkedin. Dit doe ik omdat ik kan reageren op mogelijkheden die ontstaan in mijn zakelijk netwerk. De laatste tijd valt het mij op dat ik zowel in Linkedin als Twitter dezelfde berichten tegenkom. Toevallig ben ik zeer allergisch voor dubbele informatie dus hier moet ik iets aan doen.
Tijd voor een grote sociale schoonmaak
Voorlopig heb ik alle Twitteraars die alle tweets naar Linkedin sturen beleefd "ontvolgd". Daarna ben ik kritisch in mijn Linkedin contacts gaan kijken. Staan er mensen bij die ik helemaal niet ken? Unlinken. Staan er mensen bij waar ik (om wat voor reden dan ook) niks mee te maken wil hebben? Unlinken.
Deze twee eenvoudige maatregelen hebben er voor gezorgd dat ik informatie slechts een keer lees en slechts een keer hoef te beslissen of ik er iets mee moet doen of niet.